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  • Dr.  Johannes Quack

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Johannes Quack, Dr.

Associate Member

Johannes Quack, Dr.

Position

  • Postdoctoral Researcher (affiliated)
  • Emmy Noether-Research Group Leader (Goethe-University Frankfurt a. M.)

Contact information

Email:
j.quack@asia-europe.uni-heidelberg.de

About Johannes Quack

Homepage: http://www2.uni-frankfurt.de/43722704/quack

Project: www.nonreligion.net

DEUTSCH:

Johannes Quack ist Ethnologe, der sich primär mit dem Themenfeld „Religion“ auseinandersetzt bzw. Religionswissenschaftler, der seine empirischen Daten primär mittels ethnographischer Methoden und qualitativer Sozialforschung erhebt und auswertet. Sein regionaler Schwerpunkt ist Nord-Indien.

Quack studierte Religionswissenschaft, Ethnologie und Philosophie an den Universitäten in Bayreuth, Edinburgh (Schottland) und Heidelberg. Er lehrte Religionswissenschaft und Ethnologie an den Universitäten in Heidelberg, Luzern (Schweiz), Münster, Tübingen, Frankfurt, Hannover und in Kooperation mit der LMU München. Quack war Post-Doktorand im Exzellenzcluster „Asien & Europa“ der Universität Heidelberg und Research Fellow an der McGill Universität in Montreal (Kanada) sowie am Jawaharlal Nehru Institute of Advanced Study in Neu Delhi (Indien). Derzeit arbeitet er als Nachwuchsgruppenleiter im Emmy Noether-Programm der Deutschen Forschungsgemeinschaft zum Thema „Die Vielfalt von Nichtreligion“.

Seine Lehr- und Arbeitsschwerpunkte umfassen: Hinduistische Traditionen; Religionskritik, (Post-)Säkularität und Nicht-Religiosität; Ritualtheorie, Handlungstheorie und Praxistheorie; Medizinethnologie, Religion und (psychische) Gesundheit/Krankheit; Religionsästhetik; Qualitative Sozialforschung; Disziplingeschichte der Ethnologie und Religionswissenschaft.

Während seiner ethnologischen Feldforschungen in Indien untersuchte Quack religiösen Tourismus und die Transformation hinduistischer Rituale (März – Mai 2005), die Geschichte und Gegenwart rationalistischer, humanistischer und atheistischer Gruppierungen (Jan. – Mai & Juli – Dez. 2007), die Beziehung von religiösen und psychiatrischen Ansätzen im Umgang mit psycho-sozialen Problemen (Okt. – Nov. 2006 & Feb. – Okt. 2010) und die Vielfalt der Nichtreligion (Juli - Sept. 2013).

 

ENGLISH:

As a researcher in Social/Cultural Anthropology, Johannes Quack works primarily on “religion”; as a researcher in Religious Studies/Science of Religion, he works primarily with ethnographic and qualitative methods. His regional focus is on North-India.

Quack studied Religious Studies, Social Anthropology and Philosophy at the Universities of Bayreuth, Edinburgh (Scotland), and Heidelberg. He has worked as a lecturer at the Departments of Religious Studies and Anthropology at the Universities of Heidelberg, Luzern (Switzerland), Münster, Tübingen, Hannover, Frankfurt, and in collaboration with the LMU in Munich. Quack was a postdoctoral fellow at the Cluster of Excellence “Asia & Europe,” Heidelberg University and research fellow at McGill University, Montreal (Canada) and the Jawaharlal Nehru Institute of Advanced Study in New Delhi (India). He is currently the principal investigator of the project “Diversity of Nonreligion” funded by the Emmy Noether Programme of the German Research Council.

His fields of study and teaching include: popular Hinduism; criticism of religion, (post-)secularity, and non-religion; ritual-theory, action-theory and praxis-theory; medical anthropology, religion and (mental) health/illness; aesthetics of religion; qualitative and ethnographic research methods; history of anthropology and religious studies.

Quacks’ ethnographic research in India focused on religious tourism and the transformation of Hindu rituals (March – May 2005), the contemporary practices and history of rationalist, humanist, and atheist groups (Jan. – May & July – Dec. 2007), the relationship between religious and psychiatric ways of dealing with psycho-social problems (Oct. – Nov. 2006 & Feb. – Oct. 2010), and the diversity of nonreligion (July - Sept. 2013).

 

 

Projects

Curriculum vitae

Since May 2012: Emmy Noether-Research Group "Diversity of Non-Religiosity" Frankfurt University

Nov. 2011 - April 2012: Research Fellow (Fritz Thyssen-Stiftung) McGill University & Heidelberg University

Nov. 2009 - Oct. 2011: Post-Doctoral Fellow, Cluster of Excellence "Asia and Europe in a Global Context" at Heidelberg University 

April 2006 - Oct. 2009: Ph.D. in Anthropology, Heidelberg University

Oct. 2003 - May 2006: Magister/ (M.A. equivalent) in Religious Studies, Philosophy & Anthropology at Heidelberg University   

 

 

Selected publications

Monography / Monographie

Disenchanting India: Organized Rationalism and Criticism of Religion in India
New York: Oxford University Press, 2012.
 
Reviews/Rezensionen
Humanities & Social Sciences Online: www.h-net.org/reviews/showpdf.php
Religious Studies Review: onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1748-0922.2012.01631_14.x/full
Alternative Spirituality and Religion Review: www.academicpublishing.org/V4I1.php.
Anthropology and Mission: www.anthropos.eu/anthropos/publications/anthropology-and-mission/anthropology-and-mission-45.php
International Journal of Hindu Studies:
download.springer.com/static/pdf/34/art%253A10.1007%252Fs11407-013-9134-6.pdf
 
 

Edited Volumes / Herausgeber

The Problem of Ritual Efficacy
New York: Oxford University Press, 2010 (mit William Sax und Jan Weinhold).
 
Journal of Ritual Studies (Special Issue: „The Efficacy of Rituals“)
Volume 24 (1&2), 2010 (mit William Sax).
 
Religion und Kritik in der Moderne (Reihe: Religionen in der pluralen Welt, Bd. 9)
Berlin: LIT-Verlag, 2012 (mit Ulrich Berner).
 
Asymmetrical Conversations: Contestations, Circumventions and the Blurring of Boundaries between Therapy and Religion in South Asia (Series: Epistemologies of Healing, Bd. 14)
New York: Berghahn, 2014 (mit Harish Naraindas und William Sax).
 
 
Peer-reviewed articles / Referierte Artikel 

„Bell, Bourdieu and Wittgenstein on Ritual Sense“
in William Sax, Johannes Quack und Jan Weinhold, The Problem of Ritual Efficacy. New York: Oxford University Press 169-188, 2010.
 
„Introduction: The Efficacy of Rituals“
in Journal of Ritual Studies 24 (1) 5-12, 2010 (mit William Sax).
 
„Questioning Ritual Efficacy“
in Journal of Ritual Studies 24 (1) 13-26, 2010 (mit Paul Töbelman).
 
„Reflexive Remarks on Science, Ritual and Neutrality in the Social Sciences“
in Udo Simon Reflexivity and Discourse on Ritual Wiesbaden: Harrassowitz 201-218, 2010.
 
„Memory, Religion and Museal Spaces“
in Journal for the Study of European Religions 4 (1) 134–156, 2011 (mit Jens Kugele and Maud Jahn).
 
„Organized Atheism in India: An Overview“
in Journal of Contemporary Religion 27 (1) 67-85, 2012.
 
„Ignorance and Utilization: Mental Health Care outside the Purview of the Indian State“
in Anthropology and Medicine 19 (3) 277-290, 2012.
 
 „Aufgabe und Gegenstand der Religionswissenschaft. Von Religion zum religiösen Feld und Arten der Religiositäten“.
in Oliver Freiberger, Magnus Echtler und Afe Adogame Alternative Voices: A Plurality Approach for Religious Studies. Essays in Honor of Ulrich Berner. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 56-71, 2013.
 
„‘What do I know?’ Scholastic fallacies and pragmatic religiosity in mental health seeking behaviour in India“
in Mental Health, Religion & Culture 16 (4) 403-418, 2013.
 
„India“ (6000 Wörter)
in Stephen Bullivant and Michael Ruse The Oxford Handbook of Atheism Oxford: Oxford University Press, 651-663, 2013.
 
 
Further articles / Weitere Artikel
 
„Is to ignore to deny? Säkularisierung, Säkularität und Säkularismus in Indien“
in Martin Bauman und Frank Neubert, Religionspolitik, Öffentlichkeit, Wissenschaft: Studien zur Neuformierung von Religion in der Gegenwart Zürich: PANO-Verlag 291-317, 2010.
 
„Asymmetrical translations of biomedicine in India: The cases of contemporary Āyurveda and psychiatry“
in Vienna Ethnological Newsletter 13 (2-3) 13-24, 2011 (mit Ananda S. Chopra).
 
„Einleitung: Religionswissenschaft, Religion und Kritik in der Moderne“
in Ulrich Berner und Johannes Quack Religion und Kritik in der Moderne Berlin: LIT-Verlag 9-31, 2012.
 
„Arten des Unglaubens als ‚Mentalität‘: Religionskritische Traditionen in Indien“
in Ulrich Berner und Johannes Quack Religion und Kritik in der Moderne Berlin: LIT-Verlag 115-140, 2012.
 
„Hinduism, Atheism, and Rationalism“
in Knut A. Jacobsen et al. Brill’s Encyclopedia of Hinduism (Vol. IV) Leiden: Brill 626-632, 2012.
 
„Was ist ‚Nichtreligion‘? Feldtheoretische Argumente für ein relationales Verständnis eines eigenständigen Forschungsgebietes“
in Peter Antes und Steffen Führding Säkularität in religionswissenschaftlicher Perspektive Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Unipress 87-107, 2013.
 
„Ritus und Ritual“
in Christiane Brosius, Axel Michaels und Paula Schrode Schlüsselbegriffe der Ritualtheorie. Stuttgart: UTB 197-204, 2013.
 
„Introduction: Epistemic Entanglements“
in Harish Naraindas, Johannes Quack & William Sax Asymmetrical Conversations: Contestations, Circumventions and the Blurring of Boundaries between Therapy and Religion in South Asia New York: Berghahn, 2013 (mit Harish Naraindas und William Sax).
 
„Porous Dividuals: Complying to the demands of a healing temple (Balaji) and a psychiatric out-patient department (OPD)“
in Harish Naraindas, Johannes Quack & William Sax Asymmetrical Conversations: Contestations, Circumventions and the Blurring of Boundaries between Therapy and Religion in South Asia New York: Berghahn, 2013.
 
 
Forthcoming articles / Artikel im Erscheinen
   
„'Godless people’ and dead bodies: materiality and the morality of atheist materialism“
in Social Analysis. Special Issue: Researching Godless People: Ethnographies of Atheism, Conviction and Non-belief Qualifications, 2014 (mit Jacob Copeman).
 
„Outline of a Relational Approach to ‘Nonreligion’”
In Method & Theory in the Study of Religion, 2014.
 

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