• Your current position:
  • People >
  • All >
  • Prof. Dr. Raphael Rosenberg

Print this Page. Send this Page.

Raphael Rosenberg, Prof. Dr.

Alumni

Raphael Rosenberg, Prof. Dr.

Position

  • Professor of Modern and Contemporary Art History, University of Vienna

Contact information

Email:
raphael.rosenberg@univie.ac.at
Fax:
43 (0) 1 4277 9 414

Projects

Curriculum vitae

Since 2009: Professor of Modern and Contemporary Art History, University of Vienna

2004 - 2009: Chair for modern and contemporary Art History, Heidelberg University

2004: Maître de conférences associé, Collège de France, Paris

2003: Habilitation, University of Freiburg i. B.

1996-2003: Assistant professor, University of Freiburg i. B.

1996: Ph.D. (Art history, University of Basel)

1989: Magister artium (Art history, Archaeology and Egyptology, University of Munich)

1982-1983: Art school Freiburg, sculpture class

1973-1980: French high school (Lycée Stendhal, Milan),

1968-1973: Italian elementary school (Milan)

Selected publications

Monographs

Turner, Hugo, Moreau: Entdeckung der Abstraktion (forthcoming, October 2007).

Beschreibungen und Nachzeichnungen der Skulpturen Michelangelos: Eine Geschichte der Kunstbetrachtung, München/Berlin: Deutscher Kunstverlag 2000.

Edited books

with Clemens Fruh and Hans-Peter Rosinski, Kunstgeschichte – aber wie? Zehn Themen und Beispiele, Berlin: Reimer 1989.

Articles

“Artists as Beholders. Drawings after Sculptures as a Medium and Source for the Experience of Art”, in: Thomas Frangenberg und Robert Williams (eds.): The Beholder. The Experience of Art in Early Modern Europe, Aldershot: Ashgate 2006, 103–122.

“Taches ou paysages? Les peintures non figuratives de Gustave Moreau”, in: Marie-Anne Sarda (ed.): Paysages de rêve de Gustave Moreau, Lyon/Versailles: Artlys 2004, 60–71 and 134–143.

“‘Une ligne horizontale interrompue par une ligne diagonale’. De la géométrie dans la description d’œuvres d’art”, in: Olivier Bonfait (ed.): La description de l’oeuvre d’art. Du modèle classique aux variations contemporaines, Collection d’histoire de l’art de l’Académie de France à Rome, 4, Paris: Somogy 2004, 55–74.

“The Reproduction and Publication of Michelangelo’s Sacristy. Drawings and Prints by Franco, Salviati, Naldini, and Cort”, in: Francis Ames-Lewis and Paul Joannides (eds.): Reactions to the Master. Michelangelo’s Influence on Art and Artists in the Sixteenth Century, Aldershot: Ashgate 2003, 114–136.

“Le vedute della statua. Michelangelos Strategien zur Betrachterlenkung”, in: Alessandro Nova and Anna Schreuers (eds.): Benvenuto Cellini. Kunst und Kunsttheorie im 16. Jahrhundert, Köln: Böhlau 2003, 217–235.

“Hasard et abstraction. Les palettes d’aquarelle de Gustave Moreau”, in: Gustave Moreau. Mythes et Chimères, Paris: Paris-Musées 2003, 92–107 et 129–131.

with E. Fiorentini, “Baccio Bandinelli’s Self-Portrait”, in: Print Quarterly 19 (2002), 34–44.

“André Félibien et la description de tableaux. Naisssance d’un genre et professionalisation d’un discours”, in: La naissance de la théorie de l’art en France 1645–1720 = Revue d’esthétique 31/32 (1997), 148–159.

“Von der Ekphrasis zur wissenschaftlichen Bildbeschreibung. Vasari, Agucchi, Félibien, Burckhardt”, in: Zeitschrift für Kunstgeschichte 58 (1995), 297–318.
 

Search