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Susanne Enderwitz, Prof. Dr.

Susanne Enderwitz, Prof. Dr.

Position

  • Professor of Islamic Studies/Arab Studies, Heidelberg University

Kontaktinformationen

Heidelberg University, Department of Languages and Cultures of the Near East
Islamic Studies and Iranian Studies
Albert-Ueberle-Str. 7
69120 Heidelberg
Germany

Email:
susanne.enderwitz@ori.uni-heidelberg.de
Telefon:
+49 (0) 6221 54 3485

Projekte

Lebenslauf

2004 – 2006: Vice Dean of the Faculty of Philosophy

Since 2002: Professor for Islamic Studies/Arab Studies at Heidelberg University

2001: Habilitation, Free University of Berlin  

1991 – 1999: 
Assistant Professor (wissenschaftliche Assistentin), Free University of Berlin

1990: 
PhD Islamic Studies, Free University of Berlin  

1984 – 1989: 
Research Assistant (wissenschaftliche Mitarbeiterin), Free University of Berlin

1979: Master of Arts, Islamic Studies, Free University of Berlin  

1972 – 1979: 
Studies in Islamic Studies and Religious Studies at the Free University of Berlin 

Ausgewählte Publikationen

Monographs

(zus. mit W. Schamoni): Biographie als Weltliteratur. Eine Bestandsaufnahme der biographischen Literatur im 10. Jahrhundert. Heidelberg 2009.

Unsere Situation schuf unsere Erinnerungen. Palästinensische Autobiographien zwischen 1967 und 2000, Wiesbaden: Reichert.

Liebe als Beruf. Al-’Abbas b. al-Ahnaf (gest. um 807) und das Ghazal, Beirut: Beiruter Texte und Studien 1995.

Gesellschaftlicher Rang und ethnische Legitimation. Der arabische Schriftsteller Abu ’Uthman al-Jahiz (gest. 868) über die Afrikaner, Perser und Araber in der islamischen Gesellschaft, Freiburg: Klaus Schwarz 1979.

Articles (Selection)

Memories for the Future: Abdelrahman Munif. Angelika Neuwirth/Andreas Pflitsch/Barbara Winkler (eds.): Arabic Literature. Postmodern Perspectives. London 2010, 134-45.

Gender, Generation and the Public Sphere: Islamic Values and Literary Response. Christiane Brosius/Ute Hüsken (eds.): Ritual Matters: Dynamic Dimensions in Practice. New Delhi 2010, 354-366.

Die Helden der Steine. Der islamische Comic «Die 99». welt-sichten 11, 42-43.

Lemmata in The Encyclopaedia of Islam, 3. Aufl., Leiden 2009: al-‘Abbās b. al-Aḥnaf, Adab and Islamic Scholarship, Mu‘īn Basīsū (Bd. I, Online-Ed.).

Lemmata in Kindlers Literatur Lexikon, 3. Aufl., Stuttgart 2009: al-Ğāḥiẓ, ‘Abd al-Raḥmān Munīf, Nawāl Sa‘dāwī, Abū Ḥayyān al-Tauḥīdī, Ibn al-Waššā’ (Bde. VI, 19-21, XI, 614-615, XIV, 225, XVI, 118-119, XVII, 238).

Der Einzelne und seine Gemeinschaft: Zur Entstehung der Sammelbiographie im mittelalterlichen Islam. S. Enderwitz/W. Schamoni (Hsg.): Biographie als Weltliteratur. Eine Bestandsaufnahme der biographischen Literatur im 10. Jahrhundert. Heidelberg 2009, 84-99.

Culture, history and religion: à propos the introduction of the Kitāb al-ḥayawān. A. Heinemann (et al., eds.): al-Jāḥiẓ: a Humanist for our Time. Würzburg 2009, 229-238.

Islamischer Fundamentalismus. J. Tröger (Hsg.): Streit der Kulturen. Studium Generale. Heidelberg 2008, 159-76.

Selbstmord - Attentat - Opfer. Das palästinensische Beispiel. E. Stavrianopoulou (et al.): Transformations in Sacrifical Practices from Antiquity to Modern Times. Berlin 2008, 289-99.

Autobiography and "Islam". Akyildiz, O./Kara, H./Sagaster, B. (eds.): Autobiographical Themes in Turkish Literature. Theoretical and Comparative Perspectives. Würzburg 2007, 35-42.

Rituality vs. Informality: Family in Arab Autobiographies. In: Michalak-Pikulska, B./Pikulski, A. (eds.), Authority, Privacy and Public Order in Islam. Proceedings of the 22nd Congress of L'Union Eurpéenne des Arabisants et Islamisants. Cracow/Poland 2004, 2007.

"I Read Therefore I Am: Education, literature, and Arab life-stories", in: Angelika Neuwirth and Andreas Christian Islebe (eds.): Reflections on Reflections. Near Eastern writers reading literature, Wiesbaden: Reichert 2006, 265–272.

"Shahrazad is One of Us. Practical narrative, theoretical discussion, feminist discourse", in: Marvels & Tales 18 (2004/2).

"Palästina und die 'Politik' des Selbstmords", in: Ines Kappert, Benigna Gerisch and Georg Fiedler (eds.): Ein Denken, das zum Sterben führt, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2004, 185–198.

"Liebe, Märtyrertum und Lohn im abbasidischen Ghazal", in: Friederike Pannewick (ed.): Martyrdom in Literature. Visions of Death and Meaningful Suffering in Europe and the Middle East from Antiquity to Modernity, Wiesbaden: Reichert 2004, 149–162.

"Essen, Kultur und Identität. Eine arabische Perspektive", in: Eva Lezzi and Monika Ehlers(eds.): Fremdes Begehren. Transkulturelle Beziehungen in Literatur, Kunst und Medien, Köln/Weimar: Böhlau 2003, 235–244.

"Shaitan/Iblis. Der Teufel als Figur der islamischen Kulturgeschichte", in: Hilmar Hoffmann and Wilfried F. Schoeller (eds.): Wendepunkt 11. September 2001. Terror, Islam und Demokratie, Köln: DuMont 2001, 174–186.

"Gibt es eine arabische Autobiographie?", in: Verena Klemm and Beatrice Gruendler (eds.):Understanding Near Eastern Literatures. A Spectrum of Interdisciplinary Approaches. Wiesbaden: Reichert 2000, 189–201.

"Frauen und Politik in Ägypten", in: Feministische Studien 13/2 (1995), 46–55.

"Du fata au zarif ou comment on se distingue", in: Arabica 36 (1989), 125–142.
 

Further information

Profile at the Institute for Islamic Studies and Iranian Studies, Heidelberg University (German only)

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